שלל עצות לקראת פגישה צפויה עם שירות מבחן

הכנה לפגישה עם שירות מבחן

כיצד תוכל לסייע ללקוח שלך להגיע מוכן יותר לקראת הפגישה הצפויה לו בשירות מבחן?

כסנגור פלילי, לבטח נתקלת לא פעם בקושי של הלקוח שלך מול שירות המבחן. מניסיוני במשך השנים בהן עבדתי כקצינת מבחן למבוגרים, אני יכולה לומר כי למרבית האנשים שמופנים לשירות מבחן, מפגש זה לווה לעיתים קרובות בחשש מפני חוסר ודאות, חרדה וחוסר הבנה מצידם לגבי התהליך הצפוי להם. חשוב לזכור כי אלו תגובות טבעיות שיכולות להזכיר לכולנו את תחושות המתח שליוו אותנו לקראת ראיון עבודה משמעותי, מיונים שעברנו ללימודים או כל מפגש אחר שיש לו משמעות או השלכות חשובות, ולעיתים אף מכריעות, על מישורים שונים של חיינו. בהקשר זה, קיימת מודעות עמוקה אצל כולנו להגיע מוכנים יותר לקראת מפגשים משמעותיים אלו כמו לדוגמא, לקחת קורס הכנה לפסיכומטרי, קורסי הכנה לקראת ראיונות עבודה, לבצע ברור לגבי הגוף המאבחן, לאסוף מידע באמצעות האינטרנט או לשוחח עם אחרים שלהם ידע וניסיון בנושא הרלוונטי. 

סנגורים רבים, בהכירם את ההשלכות המשמעותיות והמשקל הרב שיש לתסקיר "חיובי" על תוצאות ההליך הפלילי, מודעים לחשיבות הרבה שיש בהכנת לקוחותיהם לקראת המפגש עם קצין המבחן. מניסיוני בעבר, התייחסות של הסנגור לקשיים שחש הלקוח לקראת המפגש עם קצין המבחן ומתן כלים להתמודדות עם המתח וחוסר והדאות המלווה אותו, יכולים לסייע לו באופן משמעותי ואף לתרום לשיתוף פעולה חיובי בינהם.

להלן מספר עצות באמצעותן תוכל לסייע ללקוח שלך לקראת המפגש הצפוי לו עם קצין המבחן:

1. הקדש תשומת לב והתייחסות לתחושות של הלקוח לקראת המפגש. האם הוא לחוץ, חרד שואל שאלות לגבי התהליך? האם הוא יוזם, מעורב או "נעלם" אדיש וכו'. בהקשר זה אציין כי חרדה כאמור הינה תגובה טבעית וצפויה בעוד שאדישות והימנעות מלהתמקד בנושא זה צריכה להדליק "נורה אדומה" ודורשת ברור מעמיק יותר : האם האדישות היא מנגנון הגנה או העדר איכפתיות, מה שעלול כמובן להעיד על קושי בשיתוף פעולה עם קצין המבחן הבודק.

2. מסור מידע לגבי תפקידו של קצין המבחן והשלכות התסקיר והמלצותיו על תוצאות ההליכים המשפטיים. חשוב לזכור כי ללקוח לא ברור מיהו קצין המבחן, מה תפקידו ואיך הוא קשור להליכים הפלילים. תואר התפקיד "קצין מבחן" מעלה אסוציאיציות רבות וחוסר הבנה של הלקוח לגבי האופן בו עובד סוציאלי קשור להליך הפלילי. חשוב להסביר ללקוח כי קצין מבחן הנו עו"ס, עובד מטעם משרד הרווחה (הוא לא קצין במשטרה או בשרות בתי הסוהר) אינו משרת או משמש כפה לתביעה או להגנה ומטרתו לגבש עבורו חוות דעת פסיכוסוציאלית-תסקיר. מטרת התסקיר היא להביא בפני בית המשפט תמונה רחבה ככל הניתן לגבי אופיו, תפקודו האישי, משפחתי, חברתי תעסוקתי וכד' והתייחסות לגורמים שהובילו להסתבכות בעבירה הפלילית. מידע נוסף בנוגע לתפקידו של קצין המבחן וגיבוש תסקיר ניתן למצוא במאמר: תסקיר מבחן.

3. הקדש התייחסות מיוחדת להסתבכות בעבירה. חשוב כי הלקוח ידע כי להבנת הגורמים להסתבכותו בעבירה פלילית יש משקל נכבד על תהליך האבחון ועל המלצות קצין המבחן. תהליך זה הנו משמעותי מאד שכן כאן נבדקת יכולתו של הלקוח להבין מה קרה לו בעבירה, להתייחס לחלקים המכשילים שהובילו להסתבכותו ולשקול התאמת תוכנית טיפול ושיקום. לא פעם נתקלתי בלקוח שאמר "אני לוקח אחריות על העבירה אבל לא יודע להסביר מה קרה לי שם שאיבדתי שליטה..." או "הודאתי אבל מה שכתוב בכתב האישום הוא לא נכון.." או "הגזימו זה לא היה כך...". מניסיוני, למרבית הלקוחות לא קל לדבר על העבירה שביצעו. קושי זה הוא ברור, טבעי ומובן ונובע פעמים רבות ממבוכה או קושי ביצירת אמון. יחד עם זאת בהעדר נכונות להתבונן פנימה ולבחון לעומק את ההתנהגות המכשילה לא ניתן יהיה להבין מה הוביל להסתבכות בעבירה ומה מידת הסבירות שאירוע דומה יחזור בעתיד. חשוב לזכור כי לעיתים קרובות הלקוח משמש במנגנוני הגנה כגון מנימליזציה (הפחתה) הכחשה או השלכת האחריות על גרמים חיצוניים לו. במקרים בהם יש ללקוח קושי משמעותי להתייחס לבעייתיות בהתנהגותו והעדר לקיחת אחריות כלפי העבירה בה הורשע, חשוב מאד להיעזר באנשי מקצוע על מנת לסייע ללקוח לחשוף את מנגנוני ההגנה ולהעלות למודעות חלקים מכשילים בהתנהלותו.

4. הסבר ללקוח אלו המלצות עשוי קצין המבחן להמליץ בעניינו. העניין חשוב בעיקר בהליכי אי הרשעה. פעמים רבות הלקוח לא מבין מהי משמעות סיום ההליכים המשפטיים הננקטים נגדו בדרך של אי הרשעה. האם אי הרשעה משמעותי זיכוי? אם קצין המבחן ממליץ על אי הרשעה מדוע זה כולל עונש (של"צ או פיקוח)? חשוב לזכור כי הסוגיה המשפטית הזו אינה ברורה מספיק לאדם שאנו אוחז בידע משפטי ולכן חשוב להתעכב ולהסביר לו את משמעותה והשלכותיה. בנוסף, חשוב להסביר ללקוח באילו דרכים ניתן לסיים את ההליך ללא הרשעה ומה נדרש ממנו בכל אחת מהן. יש צורך להסביר מהו עונש שירות לתועלת הציבור (של"צ), מהו פיקוח ומה קורה במידה והוא לא עומד בתנאים שנקבעו לו. מידע בנושא זה ניתן למצוא במאמרים המפורסמים באינטרנט.

5. העזר בתחושותיך ובחוויה שלך מול הלקוח: נסה לבחון בינך לבין עצמך, איזה רושם ראשוני עשה עליך הלקוח: האם האינטראקציה איתו נעימה או מתישה, מעייפת, האם הוא קשוב לדברים שלך ומסוגל להתייחס אליהם או שהוא עסוק בעצמו, האם הוא סבלני או חסר סבלנות, תוקפן ומשליך אחריות למצבו כלפי גורמים חיצוניים לו. האם הוא חש קורבן וממוקד כל כולו במחירים שהוא משלם או מסוגל להבין את הסיבות והחלקים שבאחריותו שבגללן נפתח נגדו הליך פלילי. האם הגיע בזמן לפגישות ולדיונים בבית משפט, סיפק את המסמכים שדרשת ממנו או שהיית צריך "לרדוף" אחריו. חשוב לזכור כי הרושם שהלקוח עשה עליך יכול לרמז על הרושם שהוא יצור על קצין המבחן וכדאי "להשתמש" בחוויה שלך על מנת לסייע ולהדגים לו כיצד קצין המבחן עשוי או עלול לחוות אותו ולהתרשם ממנו.

6. זהה התנהלות חריגה: אם ההתנהגות של הלקוח שלך לא ברורה לך, נראה לך ש"משהו לא בסדר איתו" ויש לך רושם כי נדרשת כאן מעורבות של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, חשוב מאד עוד לפני ההגעה לשרות מבחן להפנות את הלקוח לאבחון ע"י מומחה. פעמים רבות אבחון משולב המתייחס לפן האישיותי ו/או הפסיכיאטרי בנוסף לאבחון הסוציאלי (כפי שעושה קצין המבחן) עשוי לסייע בהבנת הגורמים שהובילו למעורבותו בפלילים ובניית תכנית טיפול (פסיכולוגית ו/או פסיכיאטרית)  המתואמת לצרכיו.

לסיכום, למרבית האנשים המופנים לשירות מבחן, המפגש עם קצין המבחן והתסקיר שנערך בעניינם עשויים להיות קריטיים ובעלי השלכות משמעותיות על תוצאות ההליך הפלילי. סיוע ומתן כלים ללקוח טרם הפגישה עם קצין המבחן יכול לסייע לו ליצור קשר חיובי ולהיטיב את שיתוף הפעולה בינהם. לקבלת מידע נוסף או סיוע בנושא הכנת הלקוח לקראת הפגישה עם קצין המבחן ניתן לפנות אלינו ואנו נשמח לתרום מניסיוננו הרב בתחום.