עיכוב התפתחותי במסגרת הערכת נכות לילדים

עיכוב התפתחותי כחלק מתגובה לאירוע סטרסוגני במסגרת הערכת נכות לפעוטות ולילדים

מאת: ד"ר יעל סגל, פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער

 

 

 

חוות דעת פסיכיאטרית בתחום נזיקין אצל ילדים ונוער בוחנת את קביעת קיומה או את החמרתה של בעיה נפשית שנגרמה מאירוע דוגמת תאונה, פגיעה מידי אדם (אלימות רגשית, גופנית או מינית) או טראומה אחרת. בדומה להערכה אצל מבוגרים, גם אצל ילדים בוחנים את הפגיעה התפקודית, כאשר אצל הילד הפגיעה בתפקוד במסגרת החינוכית תלויה במקרים רבים ליכולת המקצועית של המבוגר במסגרת זו. עם זאת, יש גם מרכיבים ייחודים המתווספים להערכה של ילדים, ועל כן חווֹת דעת מסוג זה מורכבות ומקיפות יותר במבנן.

בגילים צעירים על הפסיכיאטר לבחון, בנוסף לפגיעות תפקודיות על רקע נפשי, אם קיימת פגיעה במרכיבים התפתחותיים הקשורים בגילו של הילד. במקרים של התפתחות הפרעה נפשית בילדים, מצב כזה עשוי להיות חלק מכלל התסמינים. עיכוב התפתחותי או נסיגה התפתחותית אצל ילדים באים לידי ביטוי בתחומים שונים, בהם:

1. קוגניציה - הבנה של בעיות מתמטיות ופתרונן בהתאם לגיל, הצלחה במטלות הקשורות בחשיבה ובריכוז, קריאה וכתיבה ועוד.

2. שפה - שימוש במילים ובמשפטים באופן נכון ותואם, רכישת שפה שנייה, הבנת טקסטים מורכבים.

3. מוטוריקה - מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה: החל מאחיזה נכונה של כלי כתיבה ועד הליכה, ריצה, שיווי משקל ועוד.

4. רמת התפתחות רגשית - יכולת הבנה של מצבים רגשיים מורכבים, יכולת הכלה של רגשות סותרים, אימפולסיביות, אי שקט ועוד.

5. התאמה חברתית - הבנה של סיטואציות חברתיות שונות, פשוטות ומורכבות, יכולת יצירת קשר וייזום משחק מותאם לגיל עם בני הגיל הרלוונטי ועוד.

אם חל עיכוב, הוא נבחן ביחס להתפתחות ילדים אחרים באותו הגיל, ונבדקת מהי משמעותו הקלינית, כלומר עד כמה הוא גורם לפגיעה תפקודית (היכולת ללמוד, לקיים קשרים חברתיים ולהתנהג בהתאם למצופה). נוסף על כך, יש להעריך את רמת ההתפתחות טרם הפגיעה הנדונה ולהתייחס להימצאות בני משפחה נוספים שייתכן כי גם אצלם אותר עיכוב התפתחותי כלשהו.

הקריטריונים לקביעת הפרעה בתר-חבלתית (PTSD) אצל ילדים, שונים מעט מהקריטריונים הקיימים בפסיכיאטריה של המבוגר. לכל שלב התפתחותי תסמינים שונים ויש להתייחס אליהם בהתאם,. כך למשל, תסמיני חרדה ייראו אחרת בשלב ההתפתחותי של גן טרום-חובה לעומת שלב התפתחותי של ילד בכיתה ג'. באופן כללי, נפוץ לראות סימנים של עיכובים בשפה, בקוגניציה, בהתפתחות הרגשית וברמת התפקוד, כמו גם נסיגה לשלבים התפתחותיים מוקדמים יותר.

גם אצל ילדים שלא חוו אירוע טראומטי עשויים להימצא תסמינים של עיכוב התפתחותי מוטורי, שפתי, רגשי או כללי וכן מצבים שבהם התפקוד עשוי לא להיות תואם-גיל בשל בעיות אחרות, כמו הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה וקושי בתפקוד חברתי או קושי רגשי הקשור להפרעות הממוקמות על הספקטרום האוטיסטי. לעתים, ילד סבל ממצבים נפשיים עם השלכות תפקודיות גם טרם האירוע, אך אלו לא אובחנו ולא טופלו. במקרים אלו מנגנון ההתמודדות והחוסן הנפשי אינו מפותח דיו, דבר השכיח אצל ילדים באופן כללי. ברם, ילדים עם עיכוב התפתחותי קודם, יתקשו יותר ממבוגרים להתמודד עם מצבים מעוררי מתח, ואפילו אירוע קטן ביותר עלול להוביל להפרעה בתר-חבלתית ולפגיעה תפקודית משמעותית.

כשידוע על פגיעה אורגנית (גופנית), יש לעתים צורך במתן הערכה נוירולוגית/נוירוכירורגית או נוירופסיכולוגית, כאשר יש להתייחס לאחוזי נכות חופפים בין שתי הדיסציפלינות.

לקריאה נוספת: